zaterdag 22 maart 2014

De eerste klachten

Controle

13 maart moest ik op controle. Alles zag er goed uit. Eerst bloedprikken, wat deze keer voor de verandering wel een keertje snel ging. Pas daarna mocht ik gelukkig genieten van mijn meegebrachte boterham, want bloedprikken moet altijd geschieden op een nuchtere maag. Daarna volgde een controle afspraak met Dr. Betzel, die de endobarrier geplaatst had. Als afsluiting volgde nog een gesprek met de met de diƫtiste, die me nog voorzag van de nodige. Belangrijkste tip: Minder eten, meer eetmomenten en meer water drinken.

Weer van alles eten en drinken 

Uit de gesprekken met bovenstaande mensen kwam naar boven, dat ik langzaamaan weer meer dingen mag eten en drinken. Ik mag weer eens iets gefrituurd af en toe. Ook Cola Light en zelfs een pilsje (met mate) behoren weer tot de mogelijkheden. Hier mee ben ik uiteraard gelijk aan de slag gegaan. Op vrijdag, na mijn competitiewedstrijd tafeltennis heb ik weer voor het eerst twee pilsjes gedronken en meegegeten met "de hapjes" die gefrituurd en lekker vet waren. Wonder boven wonder, toen nog geen problemen.

Klachten

Op de zaterdag redelijk normaal gegeten, niet te veel tussendoortjes maar misschien wat weinig gedronken. 's Avonds een beetje bankhangen voor de TV met worteltjes, tomaatjes, stukjes brie en augurk. Niet overdreven veel van gehad, maar waarschijnlijk de wortels niet goed genoeg gekauwd. In ieder geval had mijn maag er enorme problemen mee en heb ik de hele nacht ontzettende pijnen in mijn maagstreek gehad.

Door deze problemen met slapen redelijk vroeg opgestaan een een licht ontbijtje gehad. Het leek wel of de endobarrier verstopt zat, en ik bleef maagpijn houden. Dan maar een stuk gaan wandelen. Eenmaal in het bos aangeland, wonnen de peristaltische bewegingen van mijn slokdarm het gevecht. Elke twintig meter kwam er een beetje eet-historie naar buiten. Aan het eind van de wandeling waren we aangeland bij de wortels van de zaterdagavond.

Rest van de week

Gelukkig ging het daarna wat beter en heb ik 's middags en 's avonds redelijk normaal kunnen eten. Ook de maandag voelde ik me redelijk goed. Op dinsdag en woensdag weer veel last gehad. Gelukkig had men bij de operatie allerlei medicijnen voorgeschreven tegen pijn, maag-darm klachten en misselijkheid, waardoor ik deze dagen een beetje doorgekomen ben. Na een analyse van mijn eetpatroon op dinsdag en woensdag, kwam ik tot de conclusie, dat de overheerlijke krentenbollen wel eens de oorzaak konden zijn. De krenten zijn natuurlijk moeilijk te kauwen waardoor deze heel in de maag aankomen, waar ze lekker kunnen gaan wellen. Meteen gestopt met krentenbollen, waarna de pijn ook weer verdween.

Rugpijn 

Ondertussen een kilo of 9 afgevallen. Ik weet het niet zeker, maar misschien is dit wel de oorzaak van mijn rugpijnen, waarvan ik sinds woensdag/donderdag last heb. Ik vermoed dat ik door de gewichtsafname een andere lichaamshouding aanneem, waardoor andere spieren aan het werk worden gezet. Met name bij het spelen van tafeltennis heb ik enorme last ondervonden, met als dieptepunt mijn competitiewedstrijd van vrijdagavond. Bij de eerste wedstrijd ging ik al een beetje door mijn rug heen. Bij de laatste wedstrijd was het echt hommeles en heb ik de wedstrijd uitgespeeld met bijna de tranen in mijn ogen. Daarna nog een feestje, waarbij de rugpijn weer als sneeuw voor de zon verdween. Blijven staan en niet gaan zitten was hier denk de sleutel tot het verdrijven van de pijn. Ik heb nu nog redelijk last van mijn rug, maar het is "om te hebben". Ik hoop dat dit volgende week weer verdwenen is.

Medicatie

Volgende week ga ik weer twee dagen dagcurves van mijn suikerwaarden bijhouden. Vrijdag volgt dan contact met de diabetes verpleegkundige van het Rijnstate ziekenhuis. Doel is om te kijken of de medicatie kan verminderen. Tot nu toe worden deze suikerwaardes steeds beter, dus ik heb goed hoop op vermindering.

Teststrips bloedsuikermeter

Het vervelende van deze dagcurves maken, is het feit dat je de teststrips voor het meten van de suikerwaardes zelf moet betalen, wanneer je geen insuline spuit. Deze zijn best kostbaar. Gelukkig heb ik de bloedsuikermeter wel gratis ter beschikking gehad met een eerste set teststrips. 
Ik houd jullie op de hoogte.

1 opmerking:

  1. Hoi Ton, dank je wel voor je schrijven.Handig om van jou te leren dat ktentenbollen nou niet het verstandigst zijn om te eten.Ik moet donderdagvoor controle naar Velp. goede zondag morgen.

    BeantwoordenVerwijderen