zondag 16 februari 2014

Endobarrier misschien in het basispakket van de zorgverzekeraars?

Stand van zaken
Tot nu toe gaat het prima en kan ik weer voorzichtig van alles eten. Een aantal zaken, zoals koolsoorten, gefrituurde zaken en dranken met koolzuur, moet ik voorlopig nog aan me voorbij laten gaan. Toen ik afgelopen week weer normaler ging eten, veranderde het ontlastingspatroon en kwam er snel weer een paar kilo bij. Inmiddels is het afvallen weer begonnen en zijn er 5 kilo af, dezelfde stand als vorige week. De suikerwaardes blijven redelijk perfect. Afgelopen donderdag ben ik weer op bezoek geweest bij de Vitalys kliniek, en alles zag er prima uit. Zelfs de bloeddruk was perfect. De uitslag van het bloedprikken zal ik dinsdag wel krijgen. De eerste weken heb ik namelijk elke week een bel afspraak met een DIVAS-verpleegkundige, die kennis heeft van alle aspecten rondom overgewicht en diabetes. Ook mijn sport (tafeltennis) heb ik weer opgepakt. Op het ontbreken van energie na (niet verwonderlijk na zo'n operatie en een week vloeibaar eten), gaat dit weer prima en heb ik geen last van de Endobarrier.

Vergoeding
Ik heb op 3 februari 2014 mijn Endobarrier gekregen via de Vitalys kliniek in Velp. Deze kliniek werkt zeer nauw samen met het Rijnstate ziekenhuis uit Arnhem, waar de daadwerkelijke ingreep plaatsvind. Als je ziet hoeveel mensen bij zo'n relatief eenvoudige ingreep betrokken zijn, en het feit dat je 3 jaar begeleiding krijgt vanuit de Vitalys kliniek betekent dat het geen goedkope ingreep is.

Tot nu toe is Menzis de enige zorgverzekeraar die deze ingreep in het vergoedingen pakket heeft zitten. Bij de overige verzekeraars is het dus zelf betalen. Zelf had ik het geluk, dat ik in groep van 50 personen zat, die de operatie vanuit de kliniek heeft gekregen, waarbij de kliniek de kosten voor zijn rekening neemt. Dit zal wel te maken hebben met de promotie van het product "Endobarrier". Ik heb best wel enige energie moeten steken in het aanmelden, maar ik ben tot nu toe erg blij dat het gelukt is.



Basispakket
Goed nieuws is dat in februari en maart door het College Voor Zorgverzekeringen gesproken gaat worden over de Duodenal-Jejunal bypass zoals de EndoBarrier ook genoemd wordt in medische kringen. Men gaat kijken, of deze operatie opgenomen kan worden in het basispakket van de verzekeraars. Mijn angst is echter, dat dit in de medische wereld moeilijk geaccepteerd gaat worden. Het is namelijk een soort "ei van Columbus", en voorkomt een aantal moeilijke operaties waarmee in de medische wereld nogal wat geld wordt verdiend. Ook gebruiken de patiĆ«nten na deze ingreep veel minder medicijnen, wat de farmaceutische industrie geld gaat kosten. Ik hoop dat ik ten onrechte een wantrouwen heb en dat de gezondheid van de patiĆ«nt ook voor deze groep belanghebbenden op de eerste plaats komt. Mijn dank in ieder geval aan de Vitalys kliniek voor de geboden mogelijkheid. 

4 opmerkingen:

  1. Ton, ik ben blij met jouw blog. Over 2 weken ga ik naar Arnhem voor plaatsing van een endobarrier. Het is allemaal nog nieuw, dus erg leuk om te lezen wat mij te wachten staat . Ik wil graag meer van je horen, en lezen dus . Groet alberdien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Alberdien,

    Ik wens je succes. Bij mij tot nu toe alles probleemloos, suikers redelijk OK en 7 kg minder in de eerste maand.

    Laat het een keertje weten hoe het gaat.

    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ton, het heeft wel even geduurd, maar ik wist niet hoeik een bericht naarje kon sturen en net is onze zoon even geweesten hij vertelde hoe het moest.Ik heb17 maart een endobarrier gekregegen.Ben dus ook benieuwt hoe het nu met jou gaat.ik heb het prima doorstaan.Viel mee maar ik ben de dagen erna wel ziek geweest.het was heb gevoel van zware griep.Nu moet ik nog erg hoesten en nog zere keel.afentoe buikpijn.mijn suikers zijn nog niet veranderd.ik spuit overdag nog zon 70 eenh humalog.ik gebruikte ook een langwerkende insuline daar heb ik nu een pilletje voor gekregen.sinds gister heb ik ook weer trek in eten.dat voelt ook meteen een stuk beter.ik hoop van jou ook weer wat te horen hartelijke groet alberdien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Alberdien,

    Ik heb zojuist weer een aflevering toegevoegd. Daarin kun je lezen hoe het momenteel met me gaat. Ik hoop dat het met jou ook goed blijft gaan. De aanhouder wint, ook al heb je soms wat pijn.

    BeantwoordenVerwijderen