zaterdag 8 februari 2014

De eerste dagen met de Endobarrier

Nadat afgelopen maandag de Endobarrier geplaatst is, volgen hier mijn eerste bevindingen.

Pijn heb ik niet gehad. Wel een vervelend gevoel van misselijkheid. Ik heb van het ziekenhuis een boel medicijnen voorgeschreven gekregen, die nauwelijks gebruikt heb. Alleen de pilletjes tegen misselijkheid en maag- darmkrampen heb ik een paar keer genomen, omdat ze toch voorhanden waren.

Slapen is nog niet elke nacht goed gelukt. De laatste nacht (Vrijdag op zaterdag) heb ik voor het eerst redelijk doorgeslapen. De andere nachten ben ik er veel uit geweest om naar het toilet te gaan. Af en toe een heel kleurrijk gebeuren, om het netjes uit te drukken. Omdat ik deze week niet gewerkt heb, kon ik de slaap overdag een beetje inhalen.

Eten heb ik nog niet veel gedaan. Veel vla, yoghurt en bouillon. Later in de week heb ik ook wat kleine slaatjes genomen, om toch weer iets te proeven. Ook heb ik wat boerenkoolstamppot met appelmoes gegeten. Heerlijk om wat warms te hebben. Vandaag heb ik bij het ontbijt ook twee beschuitjes met smeerkaas gehad. Vanaf komende week ga ik het voedsel weer opbouwen naar een normaler patroon. In het begin misschien zo'n 1300 Kcal per dag en daarna opbouwen naar 1800 Kcal. Als ik dat kan volhouden, gaat mijn plan zeker slagen.

Suikerwaarden zijn sensationeel goed geworden, eigenlijk vanaf het begin. Ik heb nog een keer 9.1 gemeten, niet al te lang na een maaltijd, maar de meeste scores zijn tussen 5.4 en 7.1. Deze scores zijn redelijk ideaal dus (voor de niet diabeten onder ons). En dit zonder enige lichamelijke activiteit van mij, omdat ik nog niets ondernomen heb tot nu toe. Als ik nu weer ga bewegen en sporten, zal dit alleen maar meehelpen.

Afvallen gebeurt natuurlijk vanzelf, als je zo weinig eet. Het eerste resultaat is dan ook verbluffend. Ongeveer 5 kg ben ik kwijt geraakt in de eerste week. Ik realiseer me ook, dat ik nu weer wat normaler ga eten, en dit waardes zijn die ik voorlopig niet meer ga halen. Mijn streven is, om er nog 25 kg af te halen tijdens het gebruik van de Endobarrier. Het gebruik is momenteel nog begrenst tot 1 jaar, maar er lopen verzoeken om deze periode te vergroten. Men is ooit begonnen met 3 maanden, dus wie weet wat de toekomst brengt.
Of het verschil zo groot gaat worden?

Conclusie na de eerste dagen: De Endobarrier doet tot nu toe wat hij moet doen. Ik heb er nog geen echte last van, hoewel ik hem wel voel. De eerste dagen voel je jezelf nog niet super en het is fijn als de eerste dagen geen andere beslommeringen hebt. Je hebt gewenning nodig voor het aangepaste eten en drinken. Ook de veranderingen in je lichaam kosten wat energie. Ik heb er vertrouwen in dat ik me snel beter ga voelen, en ik ga vanaf maandag (1 week na de operatie) de draad van het gewone leven weer oppakken. Dit natuurlijk wel met enige aanpassingen in het voedingspatroon.

Komende week heb een telefonische en een fysieke afspraak met het ziekenhuis. Bij deze laatste afspraken gaat men weer bloed prikken, en zal ik nog wel aanvullende tips en trucs te horen krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten